Виживає не найсильніший і не
найрозумніший,
а той, хто найшвидше відгукується
на зміни, що відбуваються.
Ч.Дарвін
З самого народження дитина опиняється в
оточенні батьків, родичів,
друзів – суспільства. Так
починається процес соціалізації людини - процес становлення особистості,
поступове засвоєння нею вимог суспільства, придбання соціально значимих
характеристик свідомості і поведінки, які регулюють її взаємини із
суспільством. Соціалізація особистості починається з перших років життя і
закінчується періодом громадської зрілості людини.
Найдовшим
є період підготовки до дорослого життя людини. Раніше вважалося, що він
обмежується дитинством, сьогодні в нього включають період юності і молодості. Третину свого життя людина
навчається жити в найскладнішому з існуючих світів - у світі суспільних
відносин.
Соціалізація починається у
дитинстві, коли на 70% формується людська
особистість. Саме у дитинстві закладаються фундаменти соціалізації, проте водночас
це найбільш незахищений її етап.
Соціально-економічна і
політична нестабільність в країні, протиріччя між об'єктивною потребою
суспільства у формуванні особистості та реальним станом життя,
зростання кількості неблагополучних сімей, дезорієнтація у духовному житті
через суперечність традиційних цінностей сучасного світу поп-культури – усе це негативно впливає
на соціалізацію підростаючого покоління.
Аналіз соціального впливу на особистість виявив, що 40% людей назвали визначальним фактором впливу родину, 30% - ЗМІ, 20% - школу, 10% - улицю. Оскільки вимоги сім'ї, школи та інших соціальних інститутів роз'єднані, а іноді і суперечать один одному, то в багатьох випадках процес соціалізації підростаючої людини перетворився від відносно керованого в стихійний. Аналіз результатів соціологічних досліджень свідчить, що нині молодь - це одна з найбільш уражених в економічному плані та найбільш безправна в соціально-правовому відношенні соціальних спільнот, яка живе в умовах підвищеної соціальної напруги
У таких умовах актуальним є створення у
школі такої моделі соціалізуючого простору, яка б врахувала запити сім’ї та суспільства, змогла найефективніше
адаптувати дитину до оточуючого світу.
Модель соціалізуючого освітньо-виховного
середовища – це органічне поєднання когнітивних системоутворюючих зовнішніх і
внутрішніх екзистенційних умов спільного змісту продуктивної пізнавальної
діяльності педагогів, батьків, учнів, представників соціальних інститутів.
Спрямування
на :
- розвиток і саморозвиток;
- одержання елітної освіти та виховання всіх учасників навчально-виховного процесу;
- на формування креативного і критичного мислення,
- на самовдосконалення та самореалізацію в макро- і мікросоціумі;
- на створення умов для життєвої самотворчості.
Завдання створення моделі:
- забезпечення розбудови такого освітнього простору, у якому особистість з раннього дитинства усвідомлювала б свою суспільну значущість і через систему ціннісних ставлень набувала досвіду взаємодії з соціумом;
- розвиток освітніх послуг та підвищення їх якості у відповідності з освітніми стандартами;
- виховання соціально адаптованої та громадсько-орієнтованої особистості;
- створення умов для розвитку обдарувань кожного учня закладу;
- розвиток партнерських відносин між учасниками НВП;
- створення комфортних умов навчання та перебування у закладі для всіх учасників НВП.
Відповідно стало зрозумілим, якими принципами
повинна керуватись школа у побудові власної моделі
соціалізуючого простору.
Принципи побудови
соціалізуючого простору :
- гуманізм,
- природовідповідність,
- співробітництво,
- соціальна узгодженість,
- цілісність,
- соціокультурність,
- технологізація.
Основним
принципом, яким повинні керуватись педагоги під час соціалізації дитини, це – гуманізм, який найвищою цінністю
визначає саму людину. Принцип педагогічного гуманізму передбачає повагу до прав і
свобод дітей, реальне
застосування принципу гуманізму дає змогу учням жити повноцінним життям, постійно розвивати і
виявляти особистісне духовно-моральне зростання.
Важливим для створення моделі освітнього
простору нашої школи є врахування принципу співробітництва, через який реалізовується
демократизм, рівність і партнерство батьківської та учительської громад. Родина
є первинним і найважливішим агентом соціалізації особистості, тому від
взаємодії учителів та батьків залежить встановлення між педагогами, учнями, їх сім'ями, громадськістю, трудовими
колективами атмосфери взаєморозуміння, доброзичливості та вимогливості в
досягненні визначених завдань навчання і виховання.
Принцип здатності до творчої діяльності, знання, навички. Саме творчі здібності й відрізняють сформованість особистості
від індивіда, що знаходиться на стадії формування особистості .Творчі здібності можуть виявлятися не
обов'язково в таких сферах діяльності, які за природою своєю вимагають творчих
особистостей (наука, мистецтво), але і в таких, які, на перший погляд, творчими
не назвеш, наприклад, рутинна робота в трудовій сфері, а між тим і в ній
проявляється творчість і створюються різні пристосування, машини та механізми,
що полегшують працю людей, що роблять її
цікавою
і
ефективною. Словом, творчість - основна відмінна
риса людини як особистості;
Необхідним є ступінь оволодіння культурними цінностями суспільства, тобто духовний
світ особистості. А.Н. Леонтьєв писав, що основна суть становлення особистості
- перетворення мотивів (спонукань) в те стійке, що характеризує особистість.
Він виділяв три параметри в будові особистості: "... широту зв'язків
людини зі світом, ступінь підпорядкованості і загальну їх
структуру".
Також моральні
норми та принципи, якими керується особистість. І,
нарешті, переконання - найглибші принципи, які визначають головну лінію
поведінки людини. Переконання пов'язані з усвідомленням особистістю своїх
об'єктивних (існуючих незалежно від свідомості) потреб, які складають
ядро структури особистості.
Усі
ці структурні елементи тою чи іншою мірою притаманні кожній особистості. Кожна особистість так чи інакше бере
участь у житті суспільства, володіє знаннями, чимось керується. Соціальна
структура особистості постійно змінюється, оскільки постійно змінюється її
соціальне оточення ("ближнє" - родичі, друзі, знайомі і т.д. і
"далекі" - суспільство в цілому). Особистість отримує нову інформацію,
нові знання. Ці знання перетворюються в переконання. У свою чергу, переконання
визначають характер вчинків людини. Звідси і соціалізація може бути зрозуміла
як зміна соціальної структури особистості відповідно до вимог суспільства.
Дані структурні елементи можна визначити
коротко: праця, творчість, соціальні потреби, духовний світ, моральні принципи.
Компоненти соціалізуючого простору :
- Соціальний - взаємодія різних суб’єктів освітньої діяльності: адміністрації, педагогів, учнів, батьків, представників різних служб (психологічної, соціальної).
- технологічний (змістовний) - включає навчально-пізнавальну діяльність школярів, професійну діяльність учителів (цілі, зміст, методи, форми організації, стиль викладання і характер контролю, методи, технології).
- просторово-предметний - включає приміщення для занять і допоміжних служб, будівлі навчального закладу в цілому, прилеглі території тощо.
Модель
діяльності закладу включає декілька компонентів, а саме:
- соціалізація навчально-виховного процесу (уроки,
курси за вибором, гуртки, факультативи та позакласні заходи);
- шкільне самоврядування;
- впровадження діяльнісного підходу в систему
громадянського виховання
( волонтерство );
- взаємовигідне партнерство між школою, батьками та громадою.
Модель у контексті змісту може бути:
- описовою ;
- функціональною;
- функціонально-динамічною ;
- евристичною;
- структурною;
- інтегративною.
Форми зображення педагогічних моделей
- графічна;
- текстова;
- комп'ютерна.
Факторно-інституційна модель
соціалізуючого простору:
§
Я – успішний учень,
у
дорослому житті – успішний працівник.
§
Я – система
громадянських компетентностей, у
дорослому житті – свідомий громадянин.
§
Я – система
ціннісних ставлень,
у
дорослому житті – успішний сім’янин.
Входження дитини до шкільного соціуму,
знайомство з новими людьми, пристосування до нових правил, вимог потребує від
особистості певних зусиль над собою. Інколи це може вдарити як по психічному,
так і по фізичному здоров’ю, тому важливою є адаптація молодшого школяра,
молодшого і старшого підлітка до змін без отримання будь-якої шкоди для
себе.
Сучасний
світ є багатобарвним, багатоликим, він постійно змінюється. У біологічній
природі людині закладено конформізм, неприйняття і відштовхування
чужого, що у сучасних умовах світової інтеграції може завадити дитині
набувати новий соціальний досвід, більш комфортно почуватись серед «чужинців». Тому важливим є в нашій моделі
продовження лінії «Я у колективі» до «Я у світі», чому найкраще може посприяти
формування в учнів толерантного ставлення до оточуючих.
У результаті йде комплексне, системне
виховання громадянина не тільки у школі, а й поза її межами.
Презентація .https://drive.google.com/file/d/0B1-qTDzUG7KQNGI4U2xWaTR6VGs/view?usp=sharing
Презентація .https://drive.google.com/file/d/0B1-qTDzUG7KQNGI4U2xWaTR6VGs/view?usp=sharing
Немає коментарів:
Дописати коментар