Виступ на РМО класних керівників
Профорієнтація – це довготривалий , до певної
міри незворотній процес оволодіння
особистістю тією чи іншою професією, який включає два основні моменти :
- процес впливу соціального середовища на особистість,що формується ;
- процес усвідомлення необхідності праці, пізнання конкретної сфери праці.
Управління профорієнтацією здійснюється на трьох рівнях :
- соціально-педагогічному( через громадські інститути та засоби масової інформації);
- організаційно-педагогічному( безпосередньо у навчальному закладі);
- психолого-педагогічному( в безпосередньому спілкуванні учнів з класним керівником, психологом школи).
Структурні компоненти профоорієтаційної роботи:
1. Професійна просвіта.
2.Професійна діагностика.
3.Професійне консультування.
1. Професійна просвіта.
2.Професійна діагностика.
3.Професійне консультування.
- Початкова школа
- Середня школа
- Старша школа
Початкова школа
Формування позитивного ставлення
до світу професій , до людей праці. На цій стадії професії відомі дітям лише за
назвами та деякими зовнішніми ознаками( форма одягу , манери поведінки , оцінка
оточуючих людей).
Розвиток інтересу до професії
батьків , до найбільш масових професій.
Формування любові та сумлінного
ставлення до праці. У молодших школярів ще немає підстав для здійснення
серйозного професійного вибору , часто
відсутні виражені інтереси та нахили. Вони легко змінюються на інші.
Середня школа
Формування професійної
спрямованості при усвідомленні інтересів, здібностей, цінностей , які пов’язані
з вибором професії, визначенням свого місця в суспільстві. У цих учнів можуть мати місце раптові зміни в
інтересах, що викликано підйомом пізнавальної активності в цьому віці. Але саме
в цьому віці можуть виникнути інтереси , які можуть мати вихід на професійну
діяльність.
Рекомендувати класним керівникам
і батькам розвивати інтереси , зацікавити дітей якимись видами діяльності.
Старша школа
Формування професійної
свідомості.
Формування особистісного сенсу
вибору професії, уміння співвідносити суспільні цілі вибору сфери діяльності зі
своїми ідеалами , уявлення про цінності
зі своїми можливостями. На цьому етапі учень реально формулює для себе задачу
вибору майбутньої діяльності з урахуванням наявного психологічного та
психофізичного ресурсів.
Форми і методи роботи
- Ігрові методи , що моделюють професійні ситуації та дають можливість спостерігати їх “тут і зараз”.
- Робота з науковими та публіцистичними текстами ( самостійне читання й організація розуміння через обговорення у групах).
- Дискусії, бесіди , інтерактивні лекції.
- Профорієнтаційні ігри.
- Проблемно-ігрові й навчально - професійні ситуації.
- Проведення діагностичних методик з наступним обговоренням результатів.
До проведення цих заходів класний керівник може залучати
- шкільного психолога;
- шкільного бібліотекаря, лікаря;
- членів батьківського комітету;
- представників підприємств та організацій району;
- спеціалістів служби зайнятості.
Можливі форми , методи і прийоми
профорієнтаційної роботи
- Класні батьківські збори «Значення допрофільної підготовки для вибору профілю і місця навчання у 10 класі».
- Презентація курсів за вибором (елективних курсів допрофільної підготовки).
- Оформлення стенду «Профільне навчання і допрофільна підготовка»
- Реальні і віртуальні екскурсії.
- Організація перегляду відеофільмів, самостійної робота учнів з джерелами інформації.
- Відвідування «Днів відкритих дверей».
- Анкетування батьків.
- Анкетування учнів для виявлення їх інтересів, здібностей, нахилів, освітніх запитів.
- Батьківські збори: «Портфоліо або папка індивідуальних досягнень».
- Індивідуальні консультації учнів і їх батьків.
Додаток 1
Анкетування учнів з метою
організації роботи з профорієнтації
Анкета учня початкової школи
1.
Напиши якомога більше професій
, про які ти чув і знаєш.
2.
Які професії тобі подобаються
найбільше?
3.
Чи розмовляють батьки з тобою
про свою роботу? Чи знаєш ти, що вони роблять?( Напиши коротко.)
4.
Чи відвідуєш ти який-небудь
гурток чи секцію , спеціальну школу ( музичну, художню, спортивну) ? ( Напиши.)
5.
Чим тобі подобається займатись
у вільний час?
Анкета учня 5-6-го класу
1.Ти став дорослішим . Чи змінилися твої симпатії, інтереси? Які
професії тобі подобаються зараз?
2.Чи є серед них для тебе найпривабливіша?
3.Які навчальні предмети тобі найбільше подобаються?
4. Чим ти займаєшся у вільний від навчання час( гуртки , захоплення)?
5.Чи подобається тобі читати ? Якщо так
то які книги ти читаєш із задоволенням( Назви 2-3 найулюбленіші).
6.Що ти вмієш робити своїми руками ( шити, майструвати, малювати…)?
7.Які твої обов’язки вдома?
8. З представниками яких професій ти хотів би зустрітись?
Анкета учня 7-8-го класу
1. Як ти вважаєш , у яких
спеціальностях є потреба в нашому суспільстві?
2. Що ти знаєш про ці
спеціальності?
3. Які професії тобі подобаються?
4. Чи обрав ти для себе професію?
Якщо так , то яку?
5. Які навчальні предмети
подобаються тобі найбільше?( Назви 2-3 .)
6. Чим ти займаєшся у вільний
час?
7. В яких навчальних закладах чи
на яких підприємствах ти хотів би побувати на екскурсії?
Анкета учня 9-го класу
Які ваші плани на майбутнє
після закінчення 9-го класу?
а) 10-й клас;
б) технікум ( який?)
2. Яку професію хотіли би
здобути?
3. Що радять вам ваші батьки з
приводу вибору професії?
4. Яким чином ви готуєтесь до
здійснення вибору ( курси, практична проба сил, читання, зустрічі зі спеціалістами)?
5 . Чи є у вас професія
дублер?
6. Які шкільні предмети необхідні вам для
оволодіння майбутньою професією?
7.Які оцінки ви маєте з цих
предметів?
8.На чому базуються ваші
знання про обрану професію ?
спостереження за чиєюсь
працею;
бесіди ( рекомендації )
учителів;
бесіди ( рекомендації )
батьків;
розповіді товаришів;
заняття в гуртках ,
факультативах;
читання книг , журналів,
радіо-та телепередачі;
9. Що вплинуло на ваш вибір?
цікавість;
умови праці;
престижність;
оплата праці;
перспективність;
доступність;
корисність;
покликання.
10. Чи впевнені ви у
здійсненні своїх планів?
Робота з батьками
- Анкетування та залучення батьків до профорієнтаційної роботи у школі.
- Лекторії з питань профорієнтації.
- Індивідуальна робота шкільного психолога та класних керівників з батьками.
- Загальношкільні конференції типу “Сім’я, школа , вибір професії”.
Анкета для батьків учнів 9-го класу
Прізвище, ім’я по-батькові
Вашої дитини?
Ким хоче стати Ваша дитина?
Куди Ви радите вступати після
9-го класу?
10-й клас;
10-й клас із поглибленим
вивченням певних предметів;
середні спеціальні навчальні
заклади ( за якою спеціальністю?).
4. Чи погоджується дитина з
Вами?
5.Якщо не погоджується, то
чому?
6. Які труднощі має дитина в
навчанні?
7. Які інтереси та нахили Ви
відзначаєте у своєї дитини?
8. Що Ви робите для розвитку
інтересів Вашої дитини?
9. Які риси характеру Ви
можете відмітити у Вашої дитини?
Що впливає на
вибір професії...
- Позиції старших членів родини.
- Позиції друзів.
- Позиції вчителів, шкільних педагогів.
- Особисті професійні плани.
- Здібності.
- Рівень вимог до суспільного визнання.
- Інформованість.
- Нахили.
Типові помилки і труднощі під час вибору професії
- Ставлення до вибору професії як до вибору пожиттєвого пристановища.
- Орієнтація тільки на вищу освіту.
- Слідування стереотипу про непрестижність окремих важливих, вакантних і навіть оплачуваних професій і занять.
- Вибір професії «за компанію», щоб не відстати від друзів.
- Перенесення власного ставлення до представника якої-небудь професії на саму професію.
- Захоплення тільки якоюсь частиною сторони професії.
- Застарілі уявлення про характер праці у деяких сферах виробництва.
- Невміння розібратися у своїх власних здібностях, незнання чи недооцінка своїх фізичних можливостей, недоліків, властивих при виборі професії.
Немає коментарів:
Дописати коментар