середа, 18 січня 2017 р.

«Модель профорієнтаційної роботи з учнями»




Виступ на РМО класних керівників

Профорієнтація – це довготривалий , до певної міри незворотній процес оволодіння  особистістю тією чи іншою професією, який включає два основні моменти :
  •        процес впливу соціального середовища на особистість,що формується ;
  •    процес усвідомлення необхідності праці, пізнання конкретної сфери праці.
Управління профорієнтацією здійснюється на трьох рівнях :
  • соціально-педагогічному( через громадські інститути та засоби масової інформації);
  •  організаційно-педагогічному( безпосередньо у навчальному закладі);
  • психолого-педагогічному( в безпосередньому спілкуванні учнів з класним керівником, психологом школи).
Структурні компоненти профоорієтаційної роботи:
1. Професійна просвіта.
2.Професійна діагностика.
3.Професійне консультування.
Профорієнтаційна робота  повинна здійснюватися на всіх вікових етапах:
  • Початкова школа
  • Середня школа
  • Старша школа
Початкова школа
  Формування позитивного ставлення до світу професій , до людей праці. На цій стадії професії відомі дітям лише за назвами та деякими зовнішніми ознаками( форма одягу , манери поведінки , оцінка оточуючих людей).
   Розвиток інтересу до професії батьків , до найбільш масових професій.
   Формування любові та сумлінного ставлення до праці. У молодших школярів ще немає підстав для здійснення серйозного  професійного вибору , часто відсутні виражені інтереси та нахили. Вони легко змінюються на інші.
Середня школа
  Формування професійної спрямованості при усвідомленні інтересів, здібностей, цінностей , які пов’язані з вибором професії, визначенням свого місця в суспільстві. У цих  учнів можуть мати місце раптові зміни в інтересах, що викликано підйомом пізнавальної активності в цьому віці. Але саме в цьому віці можуть виникнути інтереси , які можуть мати вихід на професійну діяльність.
  Рекомендувати класним керівникам і батькам розвивати інтереси , зацікавити дітей якимись видами діяльності.
Старша школа
 Формування професійної свідомості.
 Формування особистісного сенсу вибору професії, уміння співвідносити суспільні цілі вибору сфери діяльності зі своїми ідеалами , уявлення  про цінності зі своїми можливостями. На цьому етапі учень реально формулює для себе задачу вибору майбутньої діяльності з урахуванням наявного психологічного та психофізичного ресурсів.
Форми і методи роботи
  •  Ігрові методи , що моделюють професійні ситуації та дають можливість спостерігати їх “тут і зараз”.
  • Робота з науковими та публіцистичними текстами ( самостійне читання й організація розуміння через обговорення у групах).
  • Дискусії, бесіди , інтерактивні лекції.
  • Профорієнтаційні ігри.
  • Проблемно-ігрові й навчально - професійні ситуації.
  • Проведення діагностичних методик з наступним обговоренням результатів.
До проведення цих заходів класний керівник може залучати
  • шкільного психолога;
  • шкільного бібліотекаря, лікаря;
  • членів батьківського комітету;
  •  представників підприємств та організацій району;
  • спеціалістів служби зайнятості.
Можливі форми , методи і прийоми
профорієнтаційної роботи
  •    Класні батьківські збори «Значення допрофільної підготовки для вибору профілю і місця навчання у 10 класі».
  •    Презентація курсів за вибором (елективних курсів допрофільної підготовки).
  •   Оформлення стенду «Профільне навчання і допрофільна підготовка»
  •    Реальні і віртуальні екскурсії.
  •   Організація перегляду відеофільмів, самостійної робота учнів з джерелами інформації.
  •   Відвідування «Днів відкритих дверей».
  • Анкетування батьків.
  • Анкетування учнів для виявлення їх інтересів, здібностей, нахилів, освітніх запитів.
  •  Батьківські збори: «Портфоліо або папка індивідуальних досягнень».
  •   Індивідуальні консультації учнів і їх батьків.
Додаток 1
Анкетування учнів з метою організації роботи з профорієнтації
Анкета учня початкової школи
1.     Напиши якомога більше професій , про які ти чув і знаєш.
2.     Які професії тобі подобаються найбільше?
3.     Чи розмовляють батьки з тобою про свою роботу? Чи знаєш ти, що вони роблять?( Напиши коротко.)
4.     Чи відвідуєш ти який-небудь гурток чи секцію , спеціальну школу ( музичну, художню, спортивну) ? ( Напиши.)
5.     Чим тобі подобається займатись у вільний час?
Анкета учня 5-6-го класу
1.Ти став дорослішим . Чи змінилися твої симпатії, інтереси? Які професії тобі подобаються зараз?
2.Чи є серед них для тебе найпривабливіша?
3.Які навчальні предмети тобі найбільше подобаються?
4. Чим ти займаєшся у вільний від навчання час( гуртки , захоплення)?
5.Чи подобається тобі читати ? Якщо так  то які книги ти читаєш із задоволенням( Назви 2-3 найулюбленіші).
6.Що ти вмієш робити своїми руками ( шити, майструвати, малювати…)?
7.Які твої обов’язки вдома?
8. З представниками яких професій ти хотів би зустрітись?
Анкета учня  7-8-го класу
1.     Як ти вважаєш , у яких спеціальностях є потреба в нашому суспільстві?
2.     Що ти знаєш про ці спеціальності?
3.     Які професії тобі подобаються?
4.     Чи обрав ти для себе професію? Якщо так , то яку?
5.     Які навчальні предмети подобаються тобі найбільше?( Назви 2-3 .)
6.     Чим ти займаєшся у вільний час?
7.     В яких навчальних закладах чи на яких підприємствах ти хотів би побувати на екскурсії?
Анкета учня 9-го класу
Які ваші плани на майбутнє після закінчення 9-го класу?
а) 10-й клас;
б) технікум ( який?)
2. Яку професію хотіли би здобути?
3. Що радять вам ваші батьки з приводу вибору професії?
4. Яким чином ви готуєтесь до здійснення вибору ( курси, практична проба сил, читання, зустрічі зі спеціалістами)?
5 . Чи є у вас професія дублер?
 6. Які шкільні предмети необхідні вам для оволодіння майбутньою професією?
7.Які оцінки ви маєте з цих предметів?
8.На чому базуються ваші знання про обрану професію ?
спостереження за чиєюсь працею;
бесіди ( рекомендації ) учителів;
бесіди ( рекомендації ) батьків;
розповіді товаришів;
заняття в гуртках , факультативах;
читання книг , журналів, радіо-та телепередачі;
9. Що вплинуло на ваш вибір?
цікавість;
умови праці;
престижність;
оплата праці;
перспективність;
доступність;
корисність;
покликання.
10. Чи впевнені ви у здійсненні своїх планів?
Робота з батьками
  •  Анкетування та залучення батьків до профорієнтаційної роботи у школі.
  • Лекторії з питань профорієнтації.
  • Індивідуальна робота шкільного психолога та класних керівників з батьками.
  • Загальношкільні конференції типу “Сім’я, школа , вибір професії”.
Анкета для батьків учнів 9-го класу
Прізвище, ім’я по-батькові Вашої дитини?
Ким хоче стати Ваша дитина?
Куди Ви радите вступати після 9-го класу?
10-й клас;
10-й клас із поглибленим вивченням певних предметів;
середні спеціальні навчальні заклади ( за якою спеціальністю?).
4. Чи погоджується дитина з Вами?
5.Якщо не погоджується, то чому?
6. Які труднощі має дитина в навчанні?
7. Які інтереси та нахили Ви відзначаєте у своєї дитини?
8. Що Ви робите для розвитку інтересів Вашої дитини?
9. Які риси характеру Ви можете відмітити у Вашої дитини?
Що впливає на вибір професії...
  • Позиції старших членів родини.
  •  Позиції друзів.
  • Позиції вчителів, шкільних педагогів.
  • Особисті професійні плани.
  •  Здібності.
  •  Рівень вимог до суспільного визнання.
  • Інформованість.
  •  Нахили.
Типові помилки і труднощі під час вибору професії
  •    Ставлення до вибору професії як до вибору пожиттєвого пристановища.
  • Орієнтація тільки на вищу освіту.
  •  Слідування стереотипу про непрестижність окремих важливих, вакантних і навіть  оплачуваних професій і занять.
  •  Вибір професії «за компанію», щоб не відстати від друзів.
  • Перенесення власного ставлення до представника якої-небудь професії на саму професію.
  •  Захоплення тільки якоюсь частиною сторони професії.
  •  Застарілі уявлення про характер праці у деяких сферах виробництва.
  •  Невміння розібратися у своїх власних здібностях, незнання чи недооцінка своїх фізичних можливостей, недоліків,  властивих при виборі професії.

Немає коментарів:

Дописати коментар