середа, 18 січня 2017 р.

Програма тренінгу керованої поведінки для підлітків




Проведення тренінгу керованої поведінки для підлітків
        Відбір у психокорекційну групу здійснюється на основі попереднього вивчення впливу екстремальних умов та за наявності кандидатів таких соціально-психологічних проявів: визнання власного безсилля що-небудь змінити для подолання складної ситуації; усвідомлення ризику для власного здоров’я, тобто кардинальних змін; невизначеність ситуації для людини, яка висуває проблему пошуку найкращого рішення; боротьба із «самим собою»; усвідомлення перебування в стресовій ситуації; розгубленість у разі виникнення непередбачених обставин тощо; усвідомлення власної тривожності, необхідності подолання ситуації, а також складністю адаптації. Психолог визначає особливості поведінки в екстремальних умовах.
         Непродуктивна поведінка в екстремальних умовах представлена кількома видами:
1) характеризується тим, що людина підтримує екстремальну ситуацію, яка виникла, періодично в неї потрапляє без намагань її подолати;
2) характеризується тим, що людина надмірно концентрує зусилля для подолання складної ситуації, відкидає сторонню допомогу;
3) характеризується тим, що екстремальна ситуація усвідомлюється як безвихідна та нездоланна, хоча об’єктивно, за певних умов, людина може все ж таки здолати її;
4) характеризується тим, що для подолання складної ситуації людині вкрай необхідна стороння допомога чи сприятливий збіг обставин.
       Продуктивна поведінка: характеризується тим, що людина може подолати ситуацію, що виникла, самостійно, без сторонньої допомоги та концентрації власних зусиль.
        Ознаки подолання наслідків впливу екстремальних умов проявляються в підлітка так: усвідомлення того, що є виходи із складних умов; є позитивний досвід подолання перешкод; є вибір вірного рішення; зниження надмірного зосередження та переживання; усвідомлення того, що перебування в екстремальній ситуації має і позитивний досвід; подолання відчуття самотності, пригніченості та душевної порожнечі; знаходження свого місця в ситуації, нової екзистенції; подолання відчуття страху та невпевненості у собі; вміння орієнтуватися в ситуації та знаходити відповідне позитивне рішення; більша впевненість у майбутньому, у своїх можливостях коригування поведінки; прийняття допомоги від іншого; позитивне мислення.

(структурна драмтерапія)
Пояснювальна записка
       Тренінг спрямований на розвиток у підлітків керованої поведінки, зниження агресивності та подолання наслідків впливу екстремальних умов із застосуванням технік драмтерапії на основі образного мислення як сучасної психологічної форми драматичної техніки актора, розробленої на основі принципів сценічного мистецтва К. С. Станіславського, М. А. Чехова і доведеної до вищої майстерності полтавською аматоркою В. В. Холодною, у поєднанні з техніками структурованої гри, за допомогою яких підлітки тренують уявні та реальні дії, черегують структуровану та імпровізовану гру, відпрацьовують навички конструктивної поведінки.
      Комплекс вправ підібрано таким чином, щоб набуті навички підкріплювалися з кожним наступним заняттям. Заняття мають певну структуру і складаються з ігор, вправ, рольових програвань ситуації та обговорення.
   На першому етапі робота спрямована:
  •   на оволодіння конструктивними навичками комунікації на основі емпатійної взаємодії, застосування вербальних і невербальних засобів виразності, набуття та закріплення навичок позитивної невербальної і вербальної комунікації; розвиток вміння ділитися своїми почуттями і розуміти почуття іншого;
  •  керування емоціями;
  •  розвиток взаємної підтримки, довіри; підкріплення позитивного образу “Я”; вміння аргументовано відстоювати свою точку зору, чинити опір психологічному тиску, усвідомлювати характер побудови своїх взаємовідносин з іншими.
        На другому етапі вправи та рольові програвання мають більше спрямування:
  •  на розвиток вміння здійснювати позиціонування у групі, будувати конструктивні взаємини, усвідомлювати власні досягнення;
  •  проявляти конструктивну поведінку.
    Велика увага приділяється обговоренню, в якому кожен учасник тренінгу намагається прислухатися до себе і до іншого, звертає увагу на те, що в різних життєвих ситуаціях, у спілкуванні з різними людьми ми діємо по-різному, усвідомлює досвід, додержується правил зворотного зв’язку тощо.
Тренінг складається із парних занять по 90 хвилин, розрахований на 12 годин, кількість учасників 8 15 осіб, зустрічі один раз на тиждень протягом 1,5 місяця. Тренінг побудований за двома блоками: реконструктивно-формуючий 1 4 заняття; закріплюючий 5 6 занять. Кожне заняття включає набір різноманітних практичних завдань та вправ, які психолог може доповнювати та змінювати залежно від контексту проблемних ситуацій, котрі переживає підліток, орієнтуючись на завдання тренінгу, питання для дискусій та обговорення із застосуванням методу мозкового штурму. Практичні вправи передбачають парні або міні-групові форми роботи із підлітками.
Мета тренінгу: створення безпечного середовища, формування конструктивних форм поведінки та навичок неагресивного поводження, розширення кола спілкування.
Завданнями тренінгу є: формування в учнів навичок толерантного спілкування, адекватного самооцінювання, впевненості, керування і самоконтролю, вироблення нових форм поведінки в різних ситуаціях.
Блок 1. Реконструктивно-формуючий.
Завдання: підлітки навчаються усвідомлювати, набувати і розвивати позитивні якості, долати негативні риси свого характеру, порівнювати свої намагання з можливостями досягнення; адекватно сприймати самих себе та, у відповідності із цим, здійснювати самоконтроль своєї поведінки.
Заняття 1
Мета: Корекція агресивності. Навчання підлітків сприймати критичні зауваження без образ, адекватно виражати свій емоційний стан, розвивати навички самоконтролю.
Обладнання: рушничок або хустина, надувні кульки, м’ячі або м’які іграшки.
Хід заняття:
1. Гра «Злюка». Гра створює можливість для виходу агресії та розвиває витримку дітей.
2. Гра «Фортеця». Надає можливість проявити агресію.
3. Вправа «Візьми себе в руки». Вправа на вміння стримувати емоції.
4. Гра «Злі – добрі коти». Спрямована на зняття загальної агресії.
5. Гра «Проба на роль». Можливість отримати зворотній зв’язок від групи, сформувати навички міжособистісної взаємодії, а також самовираження у метафоричній формі, побути в центрі всієї групи.
6. Гра «Спустити пару». Можливість підліткам попрацювати з образом гніву, на прояви уміння вислуховувати критику, не ображатися і не реагувати агресивно у відповідь.
7. Рольове програвання ситуації «Привіт, друже». Сприяє виробленню довірливих стосунків.
 8. Вправа «Гора з плеч». Розрахована на релаксацію та саморегуляцію.
Заняття 2
Мета: розширення репертуару поведінки в ситуаціях фрустрації та підвищення самооцінки. Формування та розвиток чемності, здатності оптимально виражати свій емоційний стан, свої почуття.
Хід заняття:
1. Гра «Примірювання ролей». Гра допомагає зрозуміти, як можна поводитись у різних складних ситуаціях, розширити репертуар поведінки в ситуаціях фрустрації.
2. Гра «Скарбничка успіхів». Сприяє підвищенню самооцінки у підлітків.
3. Ситуація «Одне й теж саме по-різному». Знайти різні варіанти виходу.
4. Рольове програвання ситуації «Подарунок». Робота із соціальним статусом, допомагає уникнути стереотипів у спілкуванні, оптимізації стосунків, досягнення бажаної моделі поведінки у певній ситуації. Учасники можуть самі моделювати ситуацію, доповнювати її новими елементами.
5. Рольова гра «Тиск ровесників». Допомагає підліткам усвідомити свої права, висловлювати позитивні і негативні почуття, проявити вміння поводитися щиро в стосунках з іншими.
Заняття 3
Мета: корекція агресивності, вироблення вміння контролювати гнів, набуття досвіду розв’язання конфлікту.
Обладнання: листок досвіду «Стратегія розв’язання складної ситуації».
Хід заняття:
1. Гра «Полювання Баби–Яги». Гра дозволяє «виплеснути» сердитість, злість, агресію. Тренер слідкує, щоб учасники гри дотримувались правил безпеки.
2. Гра «Рано-вранці» два баранці…». Проводиться з метою зняття вербальної агресії, надання учасникам можливості виплеснути гнів, зняття надмірної м’язової та емоційної напруги, направити енергію в необхідне русло.
3. Рольові ситуації з контролювання гніву. Допомагають контролювати прояв гніву. Тренер керує ситуацією. Учасники дотримуються безпеки.
4. Рольове програвання складних ситуацій з метою досвіду їх розв’язання. Тренер надає учасникам листок досвіду «Стратегія розв’язання складної ситуації». Тренер пояснює, що в конкретних ситуаціях певні моделі поведінки сприяють розв’язанню проблем. Група читає і обговорює стратегії. У кожній запропонованій ситуації учасники групи з’ясовують причину небезпеки, а потім, порадившись, обирають стратегію поводження. Потрібно, щоб члени групи програвали ситуацію та її розв’язання, застосовуючи обрану альтернативу.
Після завершення рольової гри психолог ставить дійовим особам запитання:
1. Чому краще пережити в грі позитивні альтернативи, не чекаючи, коли з’являться наслідки складної ситуації?
2. Які стратегії найважче застосовувати і чому? Які найлегше? Які спрацьовують найкраще, чому?
3. У який момент розгортання складної ситуації, на Вашу думку, треба допомогти і сприяти її розв’язанню?
Заняття 4
Мета: відпрацювання прийомів невербальної передачі інформації, формування стриманості та уміння ввічливо відмовити, здатності відповідати за свої вчинки, корекція самооцінки.
Хід заняття:
1. Програвання ситуації «Зрозумій мене». Імпровізація розрахована на виявлення поведінки учасників у неадекватній ситуації та передачу емоцій невербальними засобами.
2. Гра «Так або ні». Виробляє вміння відмовити або заперечити комусь ввічливо, мотивуючи співрозмовнику причину відмови, щоб він не образився, навчає вмінню стримувати себе, не виявляти надмірну агресивність.
3. Ситуація «Помирися з другом». Після програвання ситуації тренер підводить учасників до висновку, що кожен повинен відповідати за свої вчинки сам, уміти взяти провину на себе й вибачитися, коли зробив щось неправильно.
4. Гра «Емоції». Спрямована на виявлення вміння розуміти інших.
5. Гра «Острів плаксіїв». Сприяє виробленню прийомів експресії різних емоційних станів, розвитку в учасників почуття емпатії.
6. Вправа «Брудні руки». Спрямована на релаксацію та саморегуляцію. Вправа спрямована на продукування приємних почуттів.
Блок 2. Закріплюючий
Завдання: підлітки закріплюють набутий досвід спілкування, конструктивні форми поведінки та регуляцію емоційного реагування на складну ситуацію, вміння розуміти емоційний стан інших людей, адекватно виражати й регулювати свій стан, формування моральних уявлень учасників групи, сприяння перенесенню набутих знань та навичок у життєві соціальні відносини учасників, зниження агресії, відпрацювання та закріплення навичок релаксації, саморегуляції та самоконтролю.
Заняття 5
Мета: формування вмінь дотримуватися індивідуальної дистанції у ставленні до інших людей; ігрова корекція агресивності, відреагування емоційних емоцій, закріплення навичок самоконтролю.
Обладнання: м’які іграшки, надувні кульки, крейда.
Хід заняття:
1. Гра «Бій півнів». Під час проведення гри керівник спостерігає, щоб учасники дотримувалися «техніки безпеки».
2. Гра «Дотримуйся дистанції». Сприяє формуванню вмінь дотримуватися індивідуальної дистанції у ставленні до інших людей.
3. Гра «Черепахи». Проводиться з метою ауторелаксації та саморегуляції.
4. Програвання ситуації «Поганий день». Соціальний педагог контролює перебіг подій. У цій ролі повинен побувати кожний учасник.
Заняття 6
Мета: згуртування учасників, спільне обговорення результатів тренінгових занять, закріплення умінь розпізнавати емоційний стан людини, отримати зворотній зв’язок, підбити підсумки.
Хід заняття:
1. Гра «Потяг». Гра сприяє згуртуванню учасників, створенню позитивного емоційного настрою, згуртованості учасників, формуванню довільного контролю, умінню підкорятися загальним правилам та вимогам.
2. Гра «Чарівний базар». Проводиться з метою відмежовування учасниками позитивних людських якостей від негативних. Керівник повинен активно стимулювати активність на «базарі».
3. Гра «Я все зроблю сам/сама». Вільне усування негараздів та труднощів, уміння взяти себе в руки, упевнено йти вперед.
4. Обговорення результатів занять, обмін почуттями та досягненнями. Тренер пропонує кожному учаснику висловити свої думки за запитаннями:
1. Що найбільше сподобалося під час занять?
2. Яка тема виявилася найцікавішою?
3. Який інформаційний ефект Ви отримали?
4. Який корекційний ефект Ви відчули?
5. Чи з’явились у Вас якісь нові навички або вміння?
6. Що змінилось у Вашій поведінці?
7. Яке пізнавальне навантаження мали заняття?
8. Чи намітились зміни на краще у Вашому спілкуванні з іншими? Яку роль у цьому відіграли тренінгові завдання?
9. Як Ви намагаєтесь використовувати те, чого навчилися на заняттях?
Вправа «Побажання». Учасники висловлюють побажання один одному. Під час проведення занять другого блоку тренінгу необхідно закріпити новий досвід спілкування, який склався в учасників для того, щоб вони могли вільно переносити його в повсякденне життя, усвідомлення учасниками розширення можливостей конструктивної поведінки в соціальному житті у зв’язку із відмовою від деструктивних, агресивних форм поведінки. Під час проведення занять підлітки навчаються вирішувати складні ситуації, вчаться знаходити виходи та розширюють власні можливості спілкування.

Немає коментарів:

Дописати коментар