вівторок, 17 січня 2017 р.

«Психолого-педагогічний супровід розвитку обдарованості : виявлення та підтримка розвитку обдарованої дитини»

Обдарована дитина – це дитина,
що виділяється яскравими, очевидними,
іноді видатними досягненнями
у тому чи іншому виді діяльності.

Концептуальні положення
  Актуальним завданням модернізації сучасної системи освіти України є підвищення рівня якості знань учнів. У сучасному світі важливо, щоб освіта давала дітям нові життєві стратегії та компетентнсть, сприяла мобільності їх соціальної поведінки, тому, що саме
це дозволяє особистостям долати кризові ситуації,обирати свій шлях у майбутньому.
На сучасному етапі розвитку освіти пріоритетним визнається особистісно орієнтоване навчання, оскільки його метою є формування цілісної особистості в єдності когнітивних та креативних  якостей, розвиток інтелектуальних і творчих здібностей учнів. Особливо важливим завданням є виявлення, навчання та виховання обдарованих, талановитих дітей.
Мета програми
   Забезпечення підтримки обдарованих дітей, шляхом створення умов для її творчого, інтелектуального,духовного і фізичного розвитку; задоволення освітніх та національно-культурних запитів обдарованих учнів, їх підготовка до подальшого навчання і само-
стійного життя.
Завдання програми
забезпечення максимально сприятливих умов для роботи вчителів з обдарованими дітьми, розкриття їх творчого потенціалу;
пошук шляхів поліпшення якості навчання, через впровадження інноваційних педагогічних технологій, що передбачають розвиток творчих здібностей учнів;
розробка інноваційних видів педагогічної діяльності, спрямування діяльності вчителів на використання нестандартних форм діяльності;
формування навичок самоосвіти, самоконтролю та самооцінки обдарованих учнів;
сприяння розвитку професійного самовдосконалення вчителів;
активізація пізнавально-дослідницької діяльностівчителів, їх творчого потенціалу;
підготовка пакета методичних документів для роботи з обдарованими учнями;
розробка інструментарія моніторингу якості роботи з обдарованими учнями;
допомога у подоланні психологічних стереотипів учителів.
Шляхи реалізації програми
• пошук та вибір обдарованих дітей;
• створення умов для їх розвитку.
Принципи організаційної роботи з обдарованими дітьми
1. Створення середовища, в якому б дитина змогла максимально розкрити таланти та здібності.
2. Створення умов для реалізації особистісних нахилів, повнішого вияву таланту.
3. Оптимістичний прогноз розвитку особистості.
4. Формування продукту творчої діяльності.
Напрями роботи з обдарованими дітьми
1. Навчально-пізнавальний (навчальні заняття, олімпіади, ференції
учнів, інтерактивні конкурси «Левеня», «Бобер»,«Кенгуру» , участь у роботі наукового учнівського товариства «Ерудит», науково-практичні конкурси», Інтернет-турніри тощо).
2. Культурно-освітній (КВК, літературні вітальні, години спілкування, створення літературних збірок,вернісажі, конкурси декоративно-прикладного мистецтва тощо).
3. Фізкультурно-оздоровчий (спортивні свята та турніри, зустрічі, змагання, спартакіади, турпоходи,конкурс «Один день в армії»).
Очікувані результати
▪ надання талановитим дітям оптимальних можливостей для розвитку творчих здібностей та одержання різнобічної освіти і високої культури;
▪ самореалізація особистості у процесі творчої діяльності;
▪ розвиток пізнавальних інтересів у дітей, ознайомлення їх з науковим вивченням навколишнього світу, збагачення новими враженнями, розвиток спостережень, уміння бачити пізнавальні проблеми;
▪ ознайомлення з різноманітними сферами виробничої і громадської діяльності людей, з творчою діяльністю людей різних професій;
▪ створення умов для розвитку загальних і творчих здібностей дітей,  винахідництва;
▪ розвиток інтересів у певній галузі знань, що часто є джерелом професійних, наукових і мистецьких інтересів;
▪ сприяння інтелектуальному, емоційному та естетичному розвитку учнів, формування вмінь відчувати, розуміти й творити прекрасне;
▪ створення нестандартної системи діяльності з обдарованими дітьми;
▪ реалізація компетентісно-орієнтованого та особистісно орієнтованого навчання та виховання;
▪ використання ефективних педагогічних технологій, інтерактивних методів навчання;
▪ підвищення рівня педагогічної майстерності вчителів;
▪ зростання результативності участі учнів у предметних олімпіадах і конкурсах;
▪ створення творчого мікроклімату в навчальному закладі;
▪ підвищення іміджу навчального закладу;
▪ розвиток життєтворчості учнів та вчителів;
▪ формування життєво-компетентної особистості .

І. Теоретико–концептуальна  діяльність

№ з/п
Завдання
Термін
Відповідальний
1.
 Опрацювати нормативно-правові документи, які визначають напрямки роботи з обдарованими учнями.
вересень –
жовтень
2015 р.
Адміністрація,
практичний
психолог,вчителі.
2.
Вивчати літературу з цієї проблеми.
постійно
Педагоги,
бібліотекар.
3.
Слідкувати за новинами психолого-педагогічної літератури з цього питання та систематизувати її в бібліотеці, практикувати огляд науково-методичної літератури, матеріалів фахових видань про роботу з обдарованими дітьми.
постійно
Педагоги,
бібліотекар.

4.
Підготувати перелік літератури з теми «Робота з обдарованими дітьми».
вересень –
жовтень
2015 р.
ЗДНВР, ЗДВР, психолог,
бібліотекар.
5.
Знайомити з досвідом роботи вчителів з цієї проблеми.
жовтень
2015 р.
ЗДНВР, ЗДВР, психолог,
бібліотекар.
6.
Провести засідання  шкільних методоб’єднань з цієї проблеми, з метою оцінки стану роботи вчителів з обдарованими учнями.
Згідно плану роботи творчої групи
ЗДНВР, ЗДВР

7.
Провести семінар-практикум  з теми «Шляхи вдосконалення роботи вчителів з обдарованими учнями».
березень
2016 р.
ЗДНВР
8.
Розглянути на батьківських зборах питання «Психологія обдарованої дитини».
протягом
2015-2016 н.р
ЗДВР

ІІ. Діагностико–прогностична діяльність

з/п
Завдання
Термін
Відповідальний
1.
Провести анкетування вчителів, з метою визначення їхньогоставлення до системи роботи з обдарованими учнями, що існує
у ЗНЗ, та з’ясувати проблеми, що виникають у роботі з обдарованими учнями.
листопад
2015 р.

психолог, ЗДНВР
2.
Провести анкетування учнів-учасників олімпіад, з метою оцінки роботи вчителів щодо підготовки учнів до предметних
олімпіад.
січень

психолог, ЗДНВР
3.
Провести тестування вчителів, з метою визначення рівня їх творчого потенціалу, межі допитливості.
березень
2016 р.
психолог, ЗДНВР
4.
Провести психодіагностичний мінімум для батьків за тестами:
1) Чи знаєте ви про здібності вашої дитини?
2) Чи допомагаєте ви своїй дитині стати обдарованою?
жовтень
психолог, ЗДВР
5.
Спостереження за процесом адаптації учнів під час переходу з початкової ланки до основної.
Квітень
Психолог, класні керівники
6.
Діагностика шкільної мотивації, з метою визначення рівня мотивації учнів до навчання.
листопад
Психолог , класні керівники
7.
Діагностика оцінювання класних керівників 5-х та 10-х класів за методикою «Сходинки спонукань».
січень
 класні керівники
8.
Провести анкетування учнів «Що мені вдається найкраще?».
грудень
Класні керівники
9.
Організувати спостереження та психодіагностичні дослідження, що дозволяють оцінити соціальний розвиток дитини, її творчі здібності, інтелект (тести Торренса «Штур», тести інтелекту
Векслера, Айзенка, визначення здібностей Хаана і Кафа).
За запитом
психолог

ІІІ. Організаційна діяльність

№ з/п
Завдання
Термін
Відповідальний
1.
Створити банк даних про здібних, обдарованих, талановитих дітей.
жовтень
психолог
2.
 Розробити творчі завдання за предметами для пошуку обдарованих дітей.
жовтень
ЗДНВР
3.
Розробити пам’ятки:
1) поради батькам для роботи з обдарованими учнями;
2) поради батькам, які бажають розвивати здібності своїх дітей.
Протягом року
психолог
4.
Розробити  рекомендації для батьків з розвитку у дітей творчих здібностей.
Протягом року
психолог
5.
Розробити рекомендації для вчителів з розвитку у дітей креативних, інтелектуальних здібностей.
Протягом року
психолог
6.
Розробити рекомендації для учнів з розвитку їх творчого та інтелектуального потенціалу.
Протягом року
психолог
7.
Моніторинг  порівняльних досягнень учнів з попередніми роками.
Травень
Психолог , ЗДНВР
8.
Моніторинг особистісного зростання педагогів.
травень
Психолог , ЗДНВР

                                                      ІV. Практична діяльність

№ з/п
Завдання
Термін
Відповідальний
1.
Спланувати та організувати  роботу :
-творчої групи ;
- ППС;
- педрад;
- шкільних  МО.
вересень
Психолог , ЗДНВР,керівники шкільних МО
2.
Проводити виставки творчих робіт учнів.
Протягом року
ЗДВР
3.
Проводити тематичні консультації «Роль батьків у виявленні обдарованості учнів», «Роль сім’ї в інтелектуальному розвитку  учнів».
Протягом року
ЗДВР
4.
Проводити індивідуальні методичні консультації для вчителів «Пристосування індивідуальної методики
до навчальних можливостей учнів», «Роль інноваційних методик в розвитку творчої особистості». Оформлення
рекомендацій.
Протягом року
ЗДНВР

ІНСТРУМЕНТАРІЙ ДЛЯ  МОНІТОРИНГУ  РОБОТИ
З ОБДАРОВАНИМИ ДІТЬМИ
Анкета з визначення здібностей учнів
(за методикою американських учених Хаана і Кафа)
Інтелектуальні здібності
1. Учень засвоює нові знання швидко й легко все сприймає.
2. Має почуття здорового глузду й використовує знання в практичних повсякденних ситуаціях.
3. Добре міркує, не плутається в думках. Добре сприймає зв’язок між подіями, між причиною і наслідком.
4. Швидко запам’ятовує прочитане або почуте, не витрачає багато часу на повторення того, що необхідно запам’ятати.
5. Знає багато про такі події, про які однолітки і не здогадуються.
6. Має великий запас слів, легко користується новими словами, вільно висловлюється.
7. Любить читати книжки, які не читають однолітки.
8. Розв`язує розумові задачі, що потребують зусиль.
9. Ставить багато питань.
10. Випереджає однолітків у навчанні.
11. Оригінально мислить і пропонує нестандартні, неординарні відповіді, розв’язки.
12. Спостережливий, добре сприймає інформацію, швидко реагує на нове.
Художні здібності
1. У своїх малюнках зображує різноманітні типи предметів, ситуації, людей.
2. Серйозно ставиться до творів мистецтва, замислюється і зосереджується, коли чує нову музику,бачить гарну картину.
3. Оригінальний у виборі сюжету, складає незвичайні композиції (з квітів, малюнків, марок тощо).
4. Завжди готовий використати будь-який новий матеріал для виготовлення іграшок, картин, малюнків тощо.
5. У вільний час багато малює, ліпить, створює композиції, що мають художнє значення (наприклад,прикраси для дому).
6. Використовує малюнок або ліплення, щоб висловити свої почуття і настрій.
7. Цікавиться творами мистецтва, створеними іншими людьми.
8. Любить працювати з пластиліном, глиною, клеєм,щоб відтворювати речі в трьох вимірах.
Музичний талант
1. Добре відчуває ритм і мелодію, завжди прислухається до них.
2. Добре співає.
3. У гру на інструменті, у пісню чи танець вкладає багато енергії та почуттів.
4. Любить музичні записи, прагне відвідувати концерти або заклади, де можна послухати музику.
5. Любить співати разом з іншими, щоб виходило злагоджено й добре.
6. У співі або музиці виявляє власні почуття й стан.
7. Створює оригінальні власні мелодії.
8. Добре грає на якомусь інструменті.
Здібності до занять науковою працею
1. Висловлює думки ясно й чітко.
2. Читає книги, наукову літературу з випередженням своїх однолітків.
3. Виявляє більші, ніж звичайні діти, здібності при зміні абстрактних понять і встановленні узагальнень.
4. Має добру моторну координацію, особливо між зоровим та слуховим сприйняттям (добре фіксуєте, що бачить, і чітко записує те, що чує).
5. Після занять любить читати науково-популярні книги та журнали.
6. Не впадає у відчай, коли його задуми та проекти не підтримують учитель або батьки.
7. Намагається зрозуміти причини і сенс подій.
8. Проводить багато часу над створенням проектів, конструюванням.
9. Любить обговорювати наукові події, часто задумується над цим.
Літературна обдарованість
1. Може вільно побудувати розповідь, починаючи від зав’язки сюжету й закінчуючи розв’язанням конфлікту.
2. Придумує щось нове й незвичайне, коли розповідає про будь-що знайомим.
3. Розповідаючи, виділяє головне, характерне.
4. Розповідаючи про щось, уміє дотримуватися одного сюжету, не втрачає головної думки.
5. Любить писати оповідання та вірші.
6. Своїх героїв в оповіданнях зображує майстерно,передає почуття, настрій, характер.
7. Вибирає для своїх оповідань слова, які добре передають емоції та почуття.
Артистичний талант
1. Легко входить у роль іншої людини, персонажа тощо.
2. Цікавиться акторською грою.
3. Виразно змінює тональність голосу, коли зображує героїв.
4. Розуміє та може передати конфлікти і ситуації, розіграти будь-яку драматичну сценку.
5. Передає почуття через міміку, жести, рухи.
6. Прагне викликати емоційну реакцію в інших людей, коли про що-небудь у захваті розповідає.
7. Дуже легко драматизує, передає почуття, емоційні переживання.
Технічні здібності
1. Добре вміє майструвати, займатися різними ремеслами.
2. Користується механізмами, машинами.
3. У світ його уподобань входить конструювання машин, приладів, моделей.
4. Може читати нескладні креслення приладів і механізмів, використовувати старі деталі для створення нових виробів, іграшок, приладів.
5. Визначає причини несправності приладів.
6. Любить робити креслення механізмів.
7. Читає журнали та статті про створення нових машин, приладів, механізмів.
Здібності до спорту
1. Енергійний, потребує якомога більше фізичних рухів, щоб бути щасливим.
2. Любить брати участь у спортивних іграх і змаганнях.
3. Постійно досягає успіхів у якому-небудь виді спортивної гри.
4. Бігає швидше за інших.
5. Сильно розвинена координація рухів.
6. Любить ходити у походи, займатися на спортивних майданчиках.
7. Вільний час проводить у рухливих іграх.

              Анкета-тест для визначення творчого потенціалу вчителя
Необхідне підкреслити.
1. Чи вважаєте ви, що певні ваші ідеї значно поліпшують навчально-виховний процес?
Так; ні; за сприятливих умов; деякою мірою.
2. Якщо якась ідея вас захоплює, то ви думаєте про неї:
незалежно від умов її втілення; домагаєтеся її втілення.
3. Коли ви захищаєте якусь ідею, то:
можете відмовитися від неї; аргументи опонентів для вас переконливі; залишаєтеся при своїй думці, які б аргументи не вислухали; зміните свою думку й прислухаєтесь до думки опонентів.
4. Хто, на вашу думку, у колективі справді володіє творчими здібностями в педагогічній діяльності?
5. Як ви оцінюєте себе з позиції педагогічної творчості?
(Рівні: високий, середній, низький)
6. Які необхідні умови, на вашу думку, для творчої діяльності вчителя можна створити в школі?
7. Скільки, на вашу думку, творчих учнів у класах, де ви працюєте (конкретно по кожному)?
8. Чи вірите ви у свої творчі здібності? Якщо так, то як ви плануєте їх реалізувати найближчим часом?
                      Анкета «Діагностика шкільної мотивації»
Необхідне підкреслити.
1. Тобі подобається у школі?
Так; ні; не дуже.
2. Уранці ти завжди з радістю йдеш до школи чи часто бажаєш залишитися вдома?
Іду з радістю; буває по-різному; бажаю залишитисявдома.
3. Якби вчитель сказав, що завтра йти до школи необов’язково, ти пішов чи залишився би вдома?
Пішов би до школи; не знаю; залишився б удома.
4. Тобі подобається, коли відміняють які-небудь уроки?
Не подобається; буває по-різному; подобається.
5. Ти б хотів, щоб не задавали ніяких домашніх завдань?
Не хотів би; не знаю; хотів би.
6. Ти хотів би, щоб у школі залишилися одні перерви?
Ні; не знаю; хотів би.
7. Ти часто розповідаєш про школу своїм родичам і друзям?
Часто; інколи; не розповідаю.
8. Бажав би ти мати іншого, не такого суворого вчителя?
Мені подобається наш учитель; точно не знаю;
бажав би.
9. У тебе в класі багато друзів?
Багато; мало; немає друзів.О
10. Тобі подобаються твої однокласники?
Подобаються; не дуже; не подобаються.
Обробка результатів. За кожну відповідь, що стоїть в анкеті на першому місці, дається 3 бали, на другому – 1 бал, на останньому – 0 балів. Максимальна оцінка – 30 балів.
25 30 балів – сформоване ставлення до себе,як до школяра, висока навчальна активність.
20 – 24 бали – ставлення до себе, як до школяра практично сформоване.
15 – 19 балів – позитивне ставлення до школи, але школа приваблює більше позашкільними справами.
10 – 14 балів – ставлення до себе, як до учня, несформоване.
Менше 10 балів – ставлення до школи негативне.
Тест на визначення сформованості загальних творчих
здібностей.
Уважно прочитайте пункти і проти кожного з нихпоставте «так» , якщо твердження збігається з вашою думкою про себе або «ні» , якщо не збігається.
1. Як правило, я легко пристосовуюсь до людей, ідей чи умов.
2. Мені подобається розв’язувати типові, стандартні завдання.
3. Я, здається, з більшою охотою створювала б чи конструювала б нове, ніж поліпшувала б, удосконалювала б старе.
4. Зазвичай, я обачлива, коли маю справу з колективом.
5. Здебільшого, я дію самостійно, без допомоги і підказок друзів та старших.
6. Ніколи не намагаюся змінити стосунки між собою та моїми товаришами.
7. Часто-густо, я утримуюся від висування ідей, позицій, хоча й маю їх.
8. Мені щастить знайти нестандартне, оригінальне розв’язання завдання.
9. Мені подобається, коли відбувається різка зміна різних видів діяльності.
10. Мені притаманне прагнення реалізувати одночасно кілька ідей, розв’язувати кілька проблем.
11. Я частенько сам вступаю у суперечку з колегами.
12. Зазвичай, я легко погоджуюся з іншими й підкоряюся колективній думці.
13. У мене часто виникають оригінальні ідеї.
14. Мені подобається виконувати роботи за розробленим планом, схемою, інструкцією.
15. Я завжди охоче поширюю, пропагую нові ідеї.
16. Я вважаю за краще виконувати роботу по-новому,хоча й знаю, що товариші можуть мене не розуміти.
17. Як правило, я працюю без істотних змін, відхилень від рекомендацій, які мені надають методики.
18. Мені часто доводиться виправдовувати свої дії інструкціями, правилами, рекомендаціями.
19. Мені подобається виконувати завдання досконалішого характеру.
20. Я завжди відстоюю свою думку, якщо в ході дискусії не виявляю серйозних недоліків.
За кожну відповідь «ТАК» на запитання 1, 3, 5, 8, 9, 10, 11, 13, 15, 16, 19, 20 і відповідь «НІ» на запитання 2, 4, 6, 7, 12, 14, 17, 18 виставляють 2 бали.
Якщо набрано: 31 – 40 балів – високий рівень творчих здібностей; 16 – 30 балів – середній; 1 – 15 балів –низький.
Правила проведення анкетування
1. Уважно прочитайте кожне питання.
2. Обведіть кружечком слово «так», якщо ви погоджуєтесь з тим, що написано.
3. Обведіть кружечком слово «ні», якщо ви не погоджуєтесь з тим, що написано.
4. Якщо у вас інший(-і) варіант(и), конкретно вкажіть його (їх).
                                                         Анкета для учителів
Мета: визначення ставлення вчителів до системи роботи з обдарованими учнями, яка існує у школі.
Анкета вчителя_____________________________(предмет, П. І. Б.)
1. Які форми роботи ви використовуєте при підготовці учнів до участі в олімпіаді?
а) проводжу традиційні індивідуальні заняття;
б) використовую нестандартні форми роботи (тренінги, диспути, турніри тощо);
в) залучаю учнів до проведення занять;
г) інше – вкажіть.
2. Ви працюєте за:
а) індивідуальним планом;
б) програмою;
в) на кожне заняття підбираєте тему, завдання;
г) інше – вкажіть.
3. Чи вважаєте ви, що учнів треба готувати до участі в олімпіаді, використовуючи міжпредметні зв’язки?
а) так; б) ні.
4. Учнів повинні готувати до участі в олімпіаді кілька вчителів різних предметів:
а) так; б) ні.
5. Учнів повинні готувати до участі в олімпіаді кілька вчителів одного предмета:
а) так; б) ні.
6. Чи доречно при підготовці учнів використовувати інтерактивні форми роботи?
а) так; б) ні.
7. Чи згодні ви, що підготовка учнів (різного віку) однієї групи дає більше результативності?
а) так; б) ні.
8. Що на вашу думку необхідно вчителю для проведення занять з обдарованими учнями?
а) скласти програму;
б) скласти план роботи на рік;
в) підібрати додатковий матеріал;
г) інше – вкажіть.
9. У вас є досвід роботи з обдарованими дітьми?
а) так; б) ні.
10. Ви можете їм поділитися?
а) так; б) ні.
11. У школі формується творча група вчителів, з метою розробки нестандартної системи роботи з учнями:
а) це дуже необхідно;
б) не бачу у цьому потреби;
в) увійду до її складу.
                                                               Анкета для учнів
Мета: визначення ставлення учнів до системи роботи вчителів щодо підготовки учнів до олімпіади.
Учень ________________________, клас __________________
1. Чи подобається вам брати участь у предметних олімпіадах?
а) так; б) ні.
2. Чи все вас влаштовує в підготовці до олімпіади?
а) так; б) ні.
3. Чи бажаєте ви, щоб до олімпіади вас готувало кілька вчителів одного предмета?
а) так; б) ні.
4. Чи бажаєте ви, щоб до олімпіади вас готувало кілька вчителів різних предметів?
а) так; б) ні.
5. Чи потрібні вам знання з суміжних предметів при підготовці до олімпіади з певного предмета?
а) так; б) ні.
6. Чи потрібно при підготовці до олімпіади використовувати нестандартні форми роботи (ігри, семінари-практикуми, конкурси)?
а) так; б) ні.
7. Чи згодні ви з тим, що робота в групі (учні різних класів) дасть позитивний результат при підготовці до участі в предметній олімпіаді?
а) так; б) ні.
8. Що на вашу думку потрібно для якісної підготовки до олімпіади?
а) програма;
б) план роботи на рік;
в) працювати за окремими темами;
г) інше – вкажіть.
9. Скільки часу вам потрібно для ефективної підготовки до участі у предметній олімпіаді?
а) місяць;
б) кілька місяців;
в) займатись постійно протягом місяця.
ДОДАТКИ
Для успішної роботи з обдарованими дітьми вчителеві НЕОБХІДНО:

1. Використовувати у своїй діяльності систему пошуку обдарованих і талановитих дітей.
2. Виявляти здібності учнів за такими параметрами: характеристика уваги; особливості мислення; характеристика пам’яті; особливості темпераменту з урахуванням їх в організації навчальної діяльності.
3. Внести зміни до позаурочних і тематичних планів, де передбачалась би цілеспрямована робота з кожною обдарованою дитиною.
4. Використовуючи на навчальних заняттях мотиваційні установки, що орієнтують учнів на навчання«ХОЧУ ВСЕ ЗНАТИ», попри «НЕХАЙ МЕНЕ НАВЧАЮТЬ».
5. Практикувати на навчальних заняттях самостійні творчі завдання, роботи пошукового характеру.
6. Поєднати навчальні знання з науковим пізнанням:науковим пошуком істини, експериментуванням,спостереженням у природі, синтезом і аналізом природних явищ.
Для формування творчого потенціалу учня, вчитель сам має бути неординарною творчою особистістю (див. схему 1).
Позаурочна робота
Ø      Консультації з предмета.
Ø      організація самоосвітньої діяльності учнів
Ø      дослідницько-експериментальна діяльність
Ø      складання індивідуальних завдань, програм, проектів
Ø      уроки-дослідження
Ø      рівневі контрольні роботи
Ø      використання нестандартних
Ø      форм проведення уроків (урок-гра, урок-подорож, бінарні, інтегровані уроки тощо)
Ø      робота учнів у різнорівневих групах відповідно до здібностей
Ø      та обдарувань робота учнів у різнорівневих групах відповідно до здібностей
Ø      та обдарувань
Ø      індивідуальні заняття
Ø      додаткові творчі завдання
Ø      консультації щодо створення творчих та навчальних проектів
                    Навчальна робота на уроках
Схема 1. Система роботи вчителя з розвитку творчої особистості
Ø     Креативність(натхнення, творіння,незвичайність)
Ø     Експерт з динаміки змін
Ø     Висока кваліфікація
Ø     Духовно самовдосконалюється
Ø     Здійснює неперервну самоосвіту
Ø     Толерантність (співтворчість, співпраця)
                              Учитель
Схема 2. Модель інноваційного потенціалу учня
Ø     Виховання вільної, конкурентоспроможної особистості з інноваційним стилем мислення
Ø     Орієнтація на розв’язання конкретних проблем, які стоять перед суспільством
Ø     Усвідомлення та визначення власних цілей і вибір способів їх досягнення
Ø     Усвідомлення в собі творця і проектувальника власного життя, як найвищої цінності
Ø     Вихід на індивідуальну життєву траєкторію розвитку й саморозвитку особистості
Ø     Сповідування загальнолюдських та національних цінностей.
Ø     Активна громадянська позиція
Ø     Основа освітніх результатів – це ключові життєві компетентності та вміння використовувати знання, як інструмент розв’язання життєвих проблем
Ø     Усвідомлена «Я – концепція».
                    Дитина – особистість, суб’єкт і стратег власного життя
Схема 3. Очікувані результати. Модель життєтворчої компетентної особистості учня
Ø     Системне критичне мислення
Ø     Екологічна культура
Ø     Висока моральність
Ø     Творча активність
Ø     Здоровий спосіб життя
Ø     Етична культура
Ø     Толерантність
Ø     Освіта та розвиток обдарованої особистості
Ø     Допомога вчителя - предметника
Ø     Дослідницька робота
Ø     Творча робота юних письменників
Ø     Народознавча діяльність
Ø     Розвиток якостей лідера
Ø     Розвиток хореографічних здібностей
Ø     Розвиток вокальних здібностей
Ø     Допомога класного керівника
Ø     Допомога батьків
Схема 4. Життєво-компетентна особистість – учень Вищетарасівської  загальноосвітньої ЗНЗ
-         Шкільна психологічнаслужба
-         Семестрова залікова
-         Система навчання на рейтинговій основі
-         Індивідуальні навчальні програми
-         Науково-дослідницька діяльність
-         Заняття за інтересами
-         Тематичні вечори
-         Факультативи
-         Спецкурси
-         Рада школи
-         Учитель-консультант, учень - консультант
-         Педагогічна рада
-         Піклувальна рада
-         Соціальний педагог
-         Психологічна професійна діагностика учня
-         Науково-методичнарада
-         Центр виховної роботи
Учень
Схема 5. Забезпечення розвитку учня (початок схеми)-
навчальні норми, як мета планування та організація діяльності у досягненні мети формування мотивів діяльності усвідомлення змісту, мети та значущості.
-         психолого-педагогічна допомога;
-         мотивація;
-         формування пізнавальних інтересів, упевненості в собі, твердих системних знань,
навичок та вмінь;
-         навчальні форми, як педагогічні вимоги;
-          аналіз ,диференціація.
Схема 5. Забезпечення розвитку учня (кінець схеми)
Пропонуємо деякі матеріали щодо обдарованих учителів та учнів. (додатки 1-6 ).
Ø     Захопленість своїм предметом
Ø     Допитливість
Ø     Здатність до експериментальної, наукової і творчої діяльності
Ø     Наполегливість у пошуку відповідей
Ø     Професійна грамотність
Ø     Добра пам’ять
Ø     Провідник передових педагогічних технологій
Ø     Вміння ставити глибокі запитання
Ø     Широка інтелектуальність
Ø     Схильність до роздумів
Ø     Прагнення до саморозвитку і самоактивації
Ø     Яскрава пізнавальна активність
Ø     Творчий стиль діяльності
Ø     Креативність мислення
Ø     Віра у власні сили і самоствердження
Ø     Висока здатність до концентрації уваги
Ø     Індивідуальність
Ø     Високий рівень уяви і фантазії
Ø     Енергійність
Ø     Прагнення до успіху
         Додаток 1
         10 заповідей успішного розвитку творчих здібностей обдарованих дітей

1. Навантажуй провідну здатність конкретної дитини.
2. Подаруй учням радість і насолоду від процесу пізнання.
3. Формуй особистий «сценарій переможця».
4. Навчи діяти в ситуації підвищеної складності.
5. Заохочуй оригінальні і нестандартні відповіді.
6. «Зарази» учня інтересом до творчої діяльності та потребою в ній.
7. Учи тільки через діяльність.
8. Сміливо експериментуй.
9. Формуй позитивну «Я – концепцію» (успішний вчитель – успішний учень).
10. Шукай, знаходь, твори.
Додаток 2
Система правил «сім НЕ» - 7 дій учителя,
які не сприяють розвиткові творчих здібностей обдарованих дітей
1. Навчання обдарованих дітей – не ремесло, а творчість.
2. Навчання – не повинність.
3. Учи не зубрити, а думати самостійно.
4. Учи враховувати не тільки сильні, а й слабкі сторони.
5. Нестандартна відповідь – не помилка.
6. Не повчання, а творчий пошук.
7. Не допускай перевантажень учнів, ускладнюючи програму.

                                                                                                                                 Додаток 3
Програма роботи вчителя з обдарованими дітьми
1. Виявити обдарованих дітей.
2. Спланувати роботу з обдарованими дітьми.
3. Розробити індивідуальну програму для кожної дитини.
4. Вибрати оптимальний час для занять.
5. Розробити пакети творчих завдань.
6. Вивчити психологічні особливості й методичні прийоми роботи з обдарованими дітьми.
7. Створити творчу лабораторію вчителя.
8. Систематично й цілеспрямовано готувати учнів до участі в олімпіадах.
9. Організувати співпрацю учнів з викладачами ВНЗ, працівниками краєзнавчого музею.
                                                                                                                                  Додаток 4
Поради батькам для роботи з обдарованими дітьми

1. Дитина – це не експериментальний майданчик для психолого-методичних новацій та апробацій, це не іграшка і не втіха, не «помічник» на старість.
2. Даруйте дитині батьківську любов, повагу, створіть умови для розвитку, дайте можливість їй жити власним життям. Не задовольняйте власні емоції за рахунок дітей.
3. Допомагайте, але не заважайте їй самій робити свій вибір.
4. Виховуйте дитину, як рівну собі, тоді вона буде відстоювати власну думку, поважати інших, буде вільною, талановитою особистістю.
5. Спілкуйтеся частіше з дітьми, намагайтеся бути в курсі їх справ, підтримуйте їх у будь-якій ситуації, пояснюйте існування різних точок зору.
6. Підтримуйте родинні стосунки, влаштовуйте сімейні свята, ігри.
7. Виховуйте дитину в гармонії з природою.
8. Дайте можливість дитині спробувати себе в різних напрямках творчої діяльності, не дозволяйте кидати розпочату справу, доки не отримаєте перших результатів, щоб зробити певні висновки.
9. Спонукайте до праці, примушуйте виконувати певну роботу, навіть інколи за рахунок свого часу.
10. Радійте успіхам ваших дітей.
11. Виражайте свою любов до дітей так, щоб вони її відчули.
12. Пам’ятайте, що любов – це і турбота про інших.
13. Пам’ятайте, що проблеми дитини – це проблеми батьків і починати щось змінювати треба спочатку з себе.

                                                                                                                                     Додаток 5
Поради батькам,
які бажають розвивати здібності своїх дітей
1. Не стримуйте розкриття потенційних можливостей психіки.
2. Уникайте однобокості у навчанні та вихованні.
3. Не позбавляйте дитину ігор, забав, казок, створюйте умови для виходу дитячої енергії,
рухомості, емоційності.
4. Допомагайте дитині в задоволенні основних людських потреб (почуття безпеки, кохання, поваги до себе та оточуючих), оскільки людина, енергія якої прихована загальними проблемами, найменш спроможна досягти висот самовираження.
5. Залишайте дитину на самоті і дозволяйте займатися своїми справами. Пам’ятайте: якщо ви хочете своїй дитині добра, навчіть її обходитися без вас.
6. Підтримуйте здібності дитини до творчості й проявляйте співчуття до невдач. Уникайте
незадовільної оцінки творчих спроб дитини.
7. Будьте терплячими до ідей, поважайте допитливість, питання дитини. Відповідайте на всі запитання, навіть якщо вони, на ваш погляд, виходять за межі дозволеного.
8. Навчати слід не тому, що може сама дитина, а тому, що вона опановує за допомогою дорослого.
                                                                                                                      Додаток 6
Вимоги до вчителя, який працює
з обдарованими дітьми
1. Глибоке знання свого предмета та вільне володіння ним.
2. Уміння найефективнішими методами передати знання учням, враховуючи рівень їх інтелектуального розвитку.
3. Уміння сформувати позитивні якості загальнолюдської моралі у своїх учнів, не поранивши їх душ.
4. Уміння бачити в кожній дитині неповторну особистість і вміння передбачати результати своєї праці.
5. Уміння враховувати суб’єктивні та об’єктивні закономірності і випадкові фактори.
6. Постійно шукати нові форми і методи роботи, впроваджуючи нові ідеї, технології у навчально-виховний процес.
7. Сприймати дитину такою, якою вона є.
8. Виявляти у вихованців такі якості, як об’єктивність, зацікавленість відвертість у судженнях, емпатію.
9. У спілкуванні з учнями зберігати конфіденційність, дотримуватися у ставленні до них принципів свободи вибору, добровільності у наданні допомоги.
10. Педагог повинен досконало володіти методами, прийомами та формами проведення педагогічних спостережень, діагностики, бесід, індивідуальних і групових занять, консультацій.
11. Повинен уміти організовувати рефлексію, моделювання, прогнозування та планування життя і діяльності учнів.
Словник термінів
Геніальність – найвищий ступінь розвитку обдарованості людини в багатьох галузях діяльності, яка може випереджати досвід людства на кілька поколінь і, тому, часто визначається лише нащадками генія.АВТО
Задатки – успадковані анатомо-фізіологічні властивості людини, які є необхідною умовою для розвитку її здібностей та обдарувань.
Здібності – індивідуальні особливості, що дають змогу за сприятливих умов успішно оволодіти певною діяльністю, розв’язувати певні завдання.
Здібності загальні – це здібності до широкого змісту людської діяльності, здібності всебічні, гармонійні тощо.
Здібності спеціальні – це здібності до певних знань, їх рівнів і форм реалізації людської діяльності.
Інтелект – здібність мислення, раціонального пізнання, розум.
Нахили – це здібності, які підкріплені інтересом до певних видів діяльності.
Обдарованість – специфічне поєднання здібностей високого рівня, а також інтересів, потреб, що дає можливість виконувати певну діяльність на якісно високому рівні, відмінному від умовного «середнього рівня».
Обдарована дитина – це особистість, яка має вищий рівень здібностей, ніж її однолітки.
Обдарованість дитини – це здібність, яка в структурі особистості дитини більш розвинена, хоча може не перевищувати здібностей однолітків; в останньому випадку виникає парадокс існування обдарованості «необдарованої» дитини.
Творча обдарованість – індивідуальний творчий, мотиваційний і соціальний потенціал, що дає змогу отримати високі результати в одній (або більше) з та ких сфер: інтелект, творчість, соціальна компетентність, художні, психологічні та біологічні
можливості.
Талант – система якостей, особливостей , яка дає змогу особистості досягти видатних успіхів в оригінальному здійсненні творчої діяльності.

Використані літературні джерела
1. Державна Програма роботи з обдарованою молоддю на 2006–2015 роки.
2. Концепція регіональної стратегії підтримки та розвитку дитячої обдарованості на період до 2015 року.
3. Аніскіна Н. Педагогічна підтримка обдарованості. – К., Шкільний світ, 2009.
4. Голубенко М. Здібності. Обдарованість.Таланти. Система роботи з обдарованими дітьми. – К.,Шкільний світ, 2009.
5. Федорова Т. Міні-проект «Обдарованість» //Управління школою. − 2009. − № 36. − С. 21−24.
6. Фоміна Н. Формуємо творчу особистість //Управління школою. − 2008. − № 12. − С. 25−28.
7. Бабенко М. ФТЛ-сучасний навчальний заклад //Директор школи. − 2009. − № 40. − С. 1−16.
8. Турішева Л. Обдарований – це про що? Чи про кого? // Управління школою. − 2008. − № 16. − С. 27−31.
9. Сєдова Т. Цінність орієнтація педагогічного супроводу обдарованих учнів в освітньому середовищі гімназії // Управління школою. − 2009. − № 10. − С.17−23.
10. Волошинова О. Система роботи педагогічного колективу з обдарованими учнями // Управління школою. − 2009. − № 10. − С. 24−31.
11. Машошина Н. Выявление одаренных детей и создание условий для их развития и социальной адаптации // Педагогічна скарбниця Донеччини. − 2006. − № 2. − С. 76−78.





Немає коментарів:

Дописати коментар