середа, 18 січня 2017 р.

«Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період»



Рекомендовані вправи для психологічного  практикуму
«Соціально-педагогічна та психологічна робота з дітьми у конфліктний та постконфліктний період»
    Нижче наведено ряд вправ, які можна проводити з учнями старших класів загальноосвітніх шкіл, профтехучилищ, студентами вищих навчальних закладів. Вправи проводяться як в індивідуальній, так і в груповій формі. Головною метою подібних занять є формування навичок особистісної рефлексії молоді стосовно власного минулого та планування майбутніх подій життя, планування кар’єри і т.п. Краще було б, щоби слухачі виконували завдання письмово, а потім обговорювали його. При цьому важливо дотримуватись вимог Етичного кодексу Товариства психологів України.
Вправа 1. «Моє майбутнє»
Спробуйте уявити себе через п’ять, десять або п’ятнадцять років. Занотуйте свої уявлення за такою схемою:
1. Хто я такий/така? Ким я став/стала? Яким я став/якою я стала? (довільний опис).
2. Чи задоволений я обраною професією?
3. Який у мене статус у професійній групі?
4. Який мій статус серед оточуючих, друзів?
5. Який мій статус у суспільстві?
6. Який мій статус у родині? Як склалися взаємини з дружиною/чоловіком у шлюбі?
7. Чи маю дітей і які у мене з ними стосунки?
8. Які маю мрії, плани на майбутнє?
9. Що із власного минулого я не хотів би/не хотіла б згадувати?
( Панок В.Г. Психологія життєвого шляху особистості / В.Г. Панок, Г.В. Рудь : моногр. – К. : Ніка-Центр, 2006. – 280 с. )
Така вправа, що допомагає усвідомленню особливостей побудови життєвого шляху, може стати одним із сюжетів групової роботи.
Вправа 2 “Повернення до власного минулого”
   Намалюйте “вісь часу” від народження до тепер. Позначте роки життя. Відмітьте основні події, які Вам запам’яталися. Коротко опишіть ці події. Напишіть, якими були для Вас ці події – приємними чи неприємними. Проти кожної події напишіть, як Ви себе почували, яке Ваше теперішнє ставлення до себе. Чи є події у Вашому житті, які б Ви хотіли змінити? Якщо є, то напишіть, як би Ви хотіли, щоб вони відбулися. Закресліть ті події минулого, які Ви не хотіли б, щоб вони відбулися. Обговоріть Ваш малюнок з психологом або друзями.
Вправа 3
   Візьміть кольорові олівці (фломастери) і почніть послідовно позначати роки свого життя, довільно вибираючи для кожного року певний колір. Не зупиняйтесь на теперішньому часі, рухайтеся далі, до зрілості, похилого віку, завершення життя. Зверніть увагу, які роки для Вас були, є і будуть активними (червоно-жовта гама), які пасивними (синьо-зелена гама), як виглядає майбутнє порівняно з теперішнім та минулим. Порівняйте кольори Вашого життєвого шляху з кольорами Ваших товаришів. Чи є різниця? Як можна її пояснити?
Вправа 4
   Для її виконання необхідно об’єднатися з людиною, котру Ви дуже добре знаєте і яка непогано знає Вас. Кожний учасник пише словесний портрет іншого, а потім портрет його уявного антиподу. Готові твори пропонуються одне одному з метою пошуку відповідей на такі запитання:
Як ти ставишся до їхнього минулого? Чи є відмінності у життєвому шляху симпатичного та антипатичного персонажів?
Що кожен із них переживає сьогодні? Як ти вважаєш, у чому причини цих переживань?
Що з ними трапиться у майбутньому? Чи будуть вони задоволені власним життям?
Чого вони прагнуть у житті?
Як позитивний та негативний персонажі оцінюють себе? Що можна сказати про етап життєвого шляху, на якому вони перебувають, виходячи зі ставлення до себе?
Які взаємини у них могли б скластися? Чому? Чи є можливість їх коригувати?
Вправа 5
    Спробуйте визначити свій психологічний вік, вік своїх друзів, знайомих, виходячи з їх ставлення до власного життя, оцінок минулого та планів на майбутнє. Завдання спрощується, якщо зробити нескладні підрахунки.
   Наприклад, Ви вважаєте, що встигли до цього часу реалізувати свої життєві задуми на 30 %, а прожити збираєтесь приблизно 80 років. Тоді 80 приймемо за 100 %, а 30 % – за х. Знайти, чому дорівнює х, це підрахувати психологічний вік – 24 роки. Чому такі підрахунки не є точними? Як Ви вважаєте, чому паспортний та психологічний вік часто не збігається?
Вправа 6. “Мої життєві цілі”
    Візьміть чотири аркуші паперу та ручку. На першому аркуші напишіть: “Які в мене життєві цілі?” Протягом двох хвилин відповідайте на це запитання. Занотовуйте все, що спадає Вам на думку, – незалежно від того, чи здається це Вам дуже абстрактним, загальним, чи тривіальним, банальним. Ви можете записувати особисті, сімейні, професійні, соціальні, суспільні, духовні та інші цілі. Дайте собі ще дві хвилини для перегляду списку, доповнень, корекцій. Відкладіть аркуш убік.
   Візьміть другий аркуш та напишіть: “Як мені хотілося би провести найближчі три роки?” Знов дві хвилини відповідайте і ще дві хвилини проглядайте та доповнюйте те, що встигли написати. Відкладіть і цей аркуш.
     З метою бачення своїх життєвих перспектив під іншим кутом зору напишіть на третьому аркуші: “Якби мені залишилося жити всього шість місяців, як би я їх прожив/прожила?” Мета цього завдання полягає в розкритті важливих для Вас сфер, про які Ви не думаєте у повсякденному житті. Пишіть теж дві хвилини і ще дві хвилини проглядайте те, що написали. Відкладіть аркуш.
На четвертому аркуші випишіть три найголовніші цілі з усіх, що Ви записали раніше.
    Порівняйте всі аркуші. Чи є теми, котрі повторюються? Чи можна віднести Ваші цілі до якоїсь окремої категорії, наприклад, до особистих цілей, професійних чи інших? Чи є однакові цілі на перших трьох аркушах? Яким чином відрізняються від інших ці три цілі, котрі Ви обрали як головні?
Вправа 7. “Мої пріоритети”
Дайте оцінку ступеня важливості для Вашого майбутнього життя таких сфер:
1) професійна кар’єра;
2) суспільне визнання;
3) сім’я;
4) матеріальна забезпеченість;
5) кохання;
6) дружні стосунки.
Перелік сфер можна довільно продовжувати. Корисно запропонувати це завдання Вашим знайомим, рідним з метою порівняння та бачення власних особливостей. Оцінку треба давати за п’ятибальною шкалою.
Вправа 8. “Мої мрії”
Складіть список Ваших мрій. Це можуть бути реальні чи нереальні плани, повсякденні бажання чи щось зовсім екстравагантне. Дозвольте собі фантазувати, не звертаючи уваги на віддаленість цілей чи Ваші можливості. Намагайтесь не зупинятися на перших п’яти-десяти мріях. Список має бути досить довгим (не менш ніж 25 пунктів).
Позначте дату виконання цієї вправи та сховайте написане на рік. Тоді обов’язково поверніться до списку і Ви побачите, як Ваші мрії починають реалізовуватися. Виконуйте це завдання щорічно – перед Днем народження чи Новим роком.

Немає коментарів:

Дописати коментар